Blues Jazz

In onze collectie...
Robert Johnson
King of the Delta Blues Singers (1961)
Compilatie van Johnsons opnames uit 1936–1937; fundament van de Delta blues en inspiratie voor rock- en bluesgeneraties.
- Cross Road Blues: Iconische thematiek en gitaarstijl; later door vele artiesten gecoverd.
- Hellhound on My Trail: Spookachtige vocalen en slidegitaar die zijn mythische aura versterken.
King of the Delta Blues Singers, Vol. II (1970)
Vervolgcompilatie met aanvullende klassiekers; completeert Johnsons nalatenschap voor het grote publiek.
- Sweet Home Chicago: Een bluesstandard met aanstekelijke riff en call-and-response.
- Love in Vain: Melancholische melodie die later rockinterpretaties inspireerde.
B.B. King
Live at the Regal (1965)
Hoogtepunt van King's live-kunst; vocale expressie en vibrato van Lucille op zijn puurst.
- Every Day I Have the Blues: Openingsnummer dat het publiek onmiddellijk meeneemt.
- How Blue Can You Get: Dynamische opbouw en emotionele punchlines.
Live in Cook County Jail (1971)
Belangrijke sociaal-culturele context; krachtige performance voor een gevangenispubliek.
- The Thrill Is Gone: Soulvolle interpretatie met strijkersaccenten in zijn latere repertoire.
- Worry, Worry: Langdurige bluesbouw en subtiele dynamiek.
Muddy Waters
Folk Singer (1964)
Akoestische tegenhanger van zijn elektrische Chicago-blues; intieme, audiophile opnamekwaliteit.
- My Home Is in the Delta: Rustige, diepe groove die zijn roots benadrukt.
- Good Morning Little Schoolgirl: Klassieke bluesvorm in een ingetogen setting.
At Newport 1960 (1960)
Sleutelmoment waar elektrische blues een festivalpubliek veroverde; energieke band.
- Got My Mojo Working: Publieksstimulans; call-and-response en ritmische intensiteit.
- Hoochie Coochie Man: Archetypische Chicago-blues met krachtige storytelling.
Howlin' Wolf
Moanin' in the Moonlight (1959)
Debuutcompilatie van vroege Chess-singles; rauwe vocalen en dwingende grooves.
- Smokestack Lightning: Hypnotische riff en vocaal lament die het nummer tijdloos maken.
- How Many More Years: Oerblues met slidegitaar en dreigende sfeer.
The Real Folk Blues (1966)
Essentiële collectie die zijn Chess-periode samenvat; krachtige bandklank.
- Killing Floor: Strakke groove en invloedrijk voor latere rockbands.
- Sitting on Top of the World: Klassieke melodie met Wolf's kenmerkende snauw.
John Lee Hooker
It Serve You Right to Suffer (1966)
Minimalistische, trance-achtige boogie; Hooker's hypnotische stijl in high fidelity.
- It Serve You Right to Suffer: Langzame, diepe groove met nadruk op vocale frasering.
- Money (That's What I Want): Bluesinterpretatie van een R&B-hit met Hooker's signatuur.
The Healer (1989)
Grammy-winnende comeback met cross-over gasten; bracht traditionele blues bij nieuw publiek.
- The Healer: Sluimerende groove met Santana's gitaar als tegenstem.
- I'm in the Mood: Heruitvinding van Hookers klassieker met moderne productie.
Stevie Ray Vaughan
Texas Flood (1983)
Debuut dat bluesrock nieuw leven inblies in de jaren '80; vlammende gitaar en diepe feel.
- Pride and Joy: Strakke shuffle en signature tone.
- Texas Flood: Langzame blues met emotionele bends en dynamiek.
Couldn't Stand the Weather (1984)
Technische precisie en variatie; bevestigde zijn status als moderne bluesicoon.
- Scuttle Buttin': Razendsnelle instrumentale opener die virtuositeit toont.
- Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town): Diepe slow blues met enorme spanningsboog.
Albert King
Born Under a Bad Sign (1967)
Stax-klassieker; soulvolle arrangementen en krachtige linkerhand-bends op Flying V.
- Born Under a Bad Sign: Titeltrack met onvergetelijke baslijn en vocalen.
- Crosscut Saw: Strakke groove en pakkende riff.
Live Wire/Blues Power (1968)
Live in Fillmore; rauwe energie en conversatie met publiek en band.
- Blues Power: Uitgebreide improvisatie en dynamische opbouw.
- Oh, Pretty Woman: Zwoele, soulvolle interpretatie met expressieve bends.
Etta James
At Last! (1960)
Soul-blues mijlpaal; combineert orkestratie met rauwe emotie.
- At Last: Tijdloze ballad met rijke vocale expressie.
- All I Could Do Was Cry: Hartverscheurende storytelling en dynamiek.
Tell Mama (1968)
Muscle Shoals-energie; Etta's krachtige stem in een rauwe setting.
- Tell Mama: Strakke groove en assertieve vocalen.
- I'd Rather Go Blind: Klassieke soul-blues ballad met diepe emotie.
Buddy Guy
Damn Right, I've Got the Blues (1991)
Comeback die moderne productie koppelt aan Guy's vuur en finesse.
- Damn Right, I've Got the Blues: Titeltrack met snijdende toon en call-and-response.
- Five Long Years: Langzame blues vol spanningsopbouw.
A Man and the Blues (1968)
Vroege solo-klassieker; combineert Chicago-blues met soul-invloeden.
- One Room Country Shack: Sombere sfeer en expressieve gitaarlijnen.
- Mary Had a Little Lamb: Speelse shuffle die zijn flexibiliteit toont.
Willie Dixon
I Am the Blues (1970)
Songwritercollectie met zijn bekendste composities; de ruggengraat van Chicago-blues repertoire.
- Back Door Man: Donkere thematiek en invloed op rockadaptaties.
- Spoonful: Hypnotische groove en archetypische tekst.
Willie's Blues (met Memphis Slim) (1959)
Samenwerking met pianovirtuoos; warme, kamerachtige klank en sterke songs.
- Youth to You: Swingende feel en speelse tekst.
- Steppin' Out: Strakke boogie met pianodrive.

In onze collectie...
Miles Davis
Kind of Blue (1959)
Modal jazz-meesterwerk; spontane sessies met tijdloze sfeer en melodieën.
- So What: Iconische basintro en modale improvisaties.
- Blue in Green: Intieme klankkleuren en lyrische lijnen.
Sketches of Spain (1960)
Samenwerking met Gil Evans; orkestrale benadering en cross-genre innovatie.
- Concierto de Aranjuez (Adagio): Brug tussen klassiek en jazz; dramatische spanning.
- Saeta: Expressieve, quasi-vocale trompetfrases.
John Coltrane
A Love Supreme (1965)
Spirituele suite die jazztransformeerde; intense, doelgerichte improvisatie.
- Acknowledgement: Mantra-achtige bas en spirituele oproep.
- Psalm: Gebedsachtige melodische declamatie zonder woorden.
Blue Train (1958)
Hard bop-klassieker op Blue Note; krachtige blazers en memorabele thema's.
- Blue Train: Sterk hoofdthema en energieke solo's.
- Moment's Notice: Snelle changes en coherente improvisatie.
Charlie Parker
Bird and Diz (1950)
Bebop op zijn kern; samenspel met Dizzy Gillespie en razende lijnen.
- Leap Frog: Hoge snelheid en strakke frasering.
- Anthropology: Complexe bebop-lijnen en interactie.
Jazz at Massey Hall (1953)
Legendarisch liveconcert met bebop-all-stars; historische registratie.
- Salt Peanuts: Kinetische energie en call-and-response.
- A Night in Tunisia: Afro-Cubaanse drive en bebop-elan.
Duke Ellington
Ellington at Newport (1956)
Comebackmoment met extatische publiekrespons; bigband op volle kracht.
- Diminuendo and Crescendo in Blue: Paul Gonsalves' marathon-solo en explosieve climax.
- Take the 'A' Train: Bandhandtekening met swingende drive.
Blanton-Webster Band (Anthology) (1940)
Gouden periode met bassist Jimmy Blanton en tenorsaxofonist Ben Webster; verfijnde arrangementen.
- Ko-Ko: Donkere, krachtige orchestratie en ritmische spanning.
- Concerto for Cootie: Hoogstaande trompetfeatures en vormgevoel.
Thelonious Monk
Brilliant Corners (1957)
Complexe composities en onregelmatige vormen; mijlpaal in modern jazz.
- Brilliant Corners: Uitdagende structuur en spanningsopbouw.
- Pannonica: Poëtische melodie en klankkleur.
Monk's Dream (1963)
Toegankelijke Columbia-debuut; Monk's unieke timing en humor.
- Monk's Dream: Swing met hoekige accenten.
- Bright Mississippi: Inventieve variatie op een bekend schema.
Louis Armstrong
Satchmo at Symphony Hall (1947)
Live-document van Armstrong's All-Stars; virtuositeit en showmanship.
- West End Blues: Iconische introductie en melodische inventiviteit.
- Royal Garden Blues: Strakke ensemblepassages en solo's.
Louis Armstrong Plays W.C. Handy (1954)
Hulde aan de 'Father of the Blues'; historisch repertoire met warme interpretatie.
- St. Louis Blues: Krachtige call-and-response en historisch belang.
- Careless Love: Expressieve vocale frasering en trompetlijnen.
Herbie Hancock
Head Hunters (1973)
Jazz-funk mijlpaal; synthesizers, groove en brede invloed op pop en hiphop.
- Chameleon: Iconische baslijn en lange, organische opbouw.
- Watermelon Man ('73): Heruitgevonden groove met percussieve elementen.
Maiden Voyage (1965)
Modale, oceaanachtige klankwereld; verfijnde harmonieën en melodieën.
- Maiden Voyage: Zwoele, zwevende harmonie en thema.
- Dolphin Dance: Elegant akkoordverloop en lyrische improvisaties.
Charles Mingus
Mingus Ah Um (1959)
Compositorisch rijk; mix van gospel, blues en moderne jazz met krachtige ensembles.
- Goodbye Pork Pie Hat: Elegie voor Lester Young met meeslepende melodie.
- Fables of Faubus: Satirische, politieke ondertoon en ritmische drive.
The Black Saint and the Sinner Lady (1963)
Suite in meerdere delen; avant-gardistische, emotionele intensiteit en orkestrale kleuren.
- Track A – Solo Dancer: Krachtige opening met dansmotief en textuur.
- Track C – Group Dancers: Complexe contrapuntische lijnen en dynamiek.
Sonny Rollins
Saxophone Colossus (1956)
Hard bop mijlpaal; lange improvisaties en thematische variatie.
- St. Thomas: Caribische feel en catchy thema.
- Blue 7: Thema-ontwikkeling over lange vorm.
The Bridge (1962)
Reflectie na sabbatical; moderne, uitgepuurde benadering van standards.
- The Bridge: Krachtige thematiek en interactie met gitaar.
- God Bless the Child: Gevoelige ballad met getemperde intensiteit.
Bill Evans
Waltz for Debby (1961)
Intieme live-trio-opname; subtiele interactie en lyriek.
- Waltz for Debby: Poëtische melodie en verfijnde dynamiek.
- My Foolish Heart: Delicate touch en harmonische rijkdom.
Sunday at the Village Vanguard (1961)
Historisch live-document met Scott LaFaro; diep samenspel en balans.
- Gloria's Step: Bassistische melodielijn en interactieve spanning.
- Alice in Wonderland: Lichte swing met verfijnde frasering.
