Blues                                                                 Jazz


In onze collectie...

Robert Johnson

King of the Delta Blues Singers (1961)

Compilatie van Johnsons opnames uit 1936–1937; fundament van de Delta blues en inspiratie voor rock- en bluesgeneraties.

  • Cross Road Blues: Iconische thematiek en gitaarstijl; later door vele artiesten gecoverd.
  • Hellhound on My Trail: Spookachtige vocalen en slidegitaar die zijn mythische aura versterken.

King of the Delta Blues Singers, Vol. II (1970)

Vervolgcompilatie met aanvullende klassiekers; completeert Johnsons nalatenschap voor het grote publiek.

  • Sweet Home Chicago: Een bluesstandard met aanstekelijke riff en call-and-response.
  • Love in Vain: Melancholische melodie die later rockinterpretaties inspireerde.

B.B. King

Live at the Regal (1965)

Hoogtepunt van King's live-kunst; vocale expressie en vibrato van Lucille op zijn puurst.

  • Every Day I Have the Blues: Openingsnummer dat het publiek onmiddellijk meeneemt.
  • How Blue Can You Get: Dynamische opbouw en emotionele punchlines.

Live in Cook County Jail (1971)

Belangrijke sociaal-culturele context; krachtige performance voor een gevangenispubliek.

  • The Thrill Is Gone: Soulvolle interpretatie met strijkersaccenten in zijn latere repertoire.
  • Worry, Worry: Langdurige bluesbouw en subtiele dynamiek.

Muddy Waters

Folk Singer (1964)

Akoestische tegenhanger van zijn elektrische Chicago-blues; intieme, audiophile opnamekwaliteit.

  • My Home Is in the Delta: Rustige, diepe groove die zijn roots benadrukt.
  • Good Morning Little Schoolgirl: Klassieke bluesvorm in een ingetogen setting.

At Newport 1960 (1960)

Sleutelmoment waar elektrische blues een festivalpubliek veroverde; energieke band.

  • Got My Mojo Working: Publieksstimulans; call-and-response en ritmische intensiteit.
  • Hoochie Coochie Man: Archetypische Chicago-blues met krachtige storytelling.

Howlin' Wolf

Moanin' in the Moonlight (1959)

Debuutcompilatie van vroege Chess-singles; rauwe vocalen en dwingende grooves.

  • Smokestack Lightning: Hypnotische riff en vocaal lament die het nummer tijdloos maken.
  • How Many More Years: Oerblues met slidegitaar en dreigende sfeer.

The Real Folk Blues (1966)

Essentiële collectie die zijn Chess-periode samenvat; krachtige bandklank.

  • Killing Floor: Strakke groove en invloedrijk voor latere rockbands.
  • Sitting on Top of the World: Klassieke melodie met Wolf's kenmerkende snauw.

John Lee Hooker

It Serve You Right to Suffer (1966)

Minimalistische, trance-achtige boogie; Hooker's hypnotische stijl in high fidelity.

  • It Serve You Right to Suffer: Langzame, diepe groove met nadruk op vocale frasering.
  • Money (That's What I Want): Bluesinterpretatie van een R&B-hit met Hooker's signatuur.

The Healer (1989)

Grammy-winnende comeback met cross-over gasten; bracht traditionele blues bij nieuw publiek.

  • The Healer: Sluimerende groove met Santana's gitaar als tegenstem.
  • I'm in the Mood: Heruitvinding van Hookers klassieker met moderne productie.

Stevie Ray Vaughan

Texas Flood (1983)

Debuut dat bluesrock nieuw leven inblies in de jaren '80; vlammende gitaar en diepe feel.

  • Pride and Joy: Strakke shuffle en signature tone.
  • Texas Flood: Langzame blues met emotionele bends en dynamiek.

Couldn't Stand the Weather (1984)

Technische precisie en variatie; bevestigde zijn status als moderne bluesicoon.

  • Scuttle Buttin': Razendsnelle instrumentale opener die virtuositeit toont.
  • Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town): Diepe slow blues met enorme spanningsboog.

Albert King

Born Under a Bad Sign (1967)

Stax-klassieker; soulvolle arrangementen en krachtige linkerhand-bends op Flying V.

  • Born Under a Bad Sign: Titeltrack met onvergetelijke baslijn en vocalen.
  • Crosscut Saw: Strakke groove en pakkende riff.

Live Wire/Blues Power (1968)

Live in Fillmore; rauwe energie en conversatie met publiek en band.

  • Blues Power: Uitgebreide improvisatie en dynamische opbouw.
  • Oh, Pretty Woman: Zwoele, soulvolle interpretatie met expressieve bends.

Etta James

At Last! (1960)

Soul-blues mijlpaal; combineert orkestratie met rauwe emotie.

  • At Last: Tijdloze ballad met rijke vocale expressie.
  • All I Could Do Was Cry: Hartverscheurende storytelling en dynamiek.

Tell Mama (1968)

Muscle Shoals-energie; Etta's krachtige stem in een rauwe setting.

  • Tell Mama: Strakke groove en assertieve vocalen.
  • I'd Rather Go Blind: Klassieke soul-blues ballad met diepe emotie.

Buddy Guy

Damn Right, I've Got the Blues (1991)

Comeback die moderne productie koppelt aan Guy's vuur en finesse.

  • Damn Right, I've Got the Blues: Titeltrack met snijdende toon en call-and-response.
  • Five Long Years: Langzame blues vol spanningsopbouw.

A Man and the Blues (1968)

Vroege solo-klassieker; combineert Chicago-blues met soul-invloeden.

  • One Room Country Shack: Sombere sfeer en expressieve gitaarlijnen.
  • Mary Had a Little Lamb: Speelse shuffle die zijn flexibiliteit toont.

Willie Dixon

I Am the Blues (1970)

Songwritercollectie met zijn bekendste composities; de ruggengraat van Chicago-blues repertoire.

  • Back Door Man: Donkere thematiek en invloed op rockadaptaties.
  • Spoonful: Hypnotische groove en archetypische tekst.

Willie's Blues (met Memphis Slim) (1959)

Samenwerking met pianovirtuoos; warme, kamerachtige klank en sterke songs.

  • Youth to You: Swingende feel en speelse tekst.
  • Steppin' Out: Strakke boogie met pianodrive.

In onze collectie...

Miles Davis

Kind of Blue (1959)

Modal jazz-meesterwerk; spontane sessies met tijdloze sfeer en melodieën.

  • So What: Iconische basintro en modale improvisaties.
  • Blue in Green: Intieme klankkleuren en lyrische lijnen.

Sketches of Spain (1960)

Samenwerking met Gil Evans; orkestrale benadering en cross-genre innovatie.

  • Concierto de Aranjuez (Adagio): Brug tussen klassiek en jazz; dramatische spanning.
  • Saeta: Expressieve, quasi-vocale trompetfrases.

John Coltrane

A Love Supreme (1965)

Spirituele suite die jazztransformeerde; intense, doelgerichte improvisatie.

  • Acknowledgement: Mantra-achtige bas en spirituele oproep.
  • Psalm: Gebedsachtige melodische declamatie zonder woorden.

Blue Train (1958)

Hard bop-klassieker op Blue Note; krachtige blazers en memorabele thema's.

  • Blue Train: Sterk hoofdthema en energieke solo's.
  • Moment's Notice: Snelle changes en coherente improvisatie.

Charlie Parker

Bird and Diz (1950)

Bebop op zijn kern; samenspel met Dizzy Gillespie en razende lijnen.

  • Leap Frog: Hoge snelheid en strakke frasering.
  • Anthropology: Complexe bebop-lijnen en interactie.

Jazz at Massey Hall (1953)

Legendarisch liveconcert met bebop-all-stars; historische registratie.

  • Salt Peanuts: Kinetische energie en call-and-response.
  • A Night in Tunisia: Afro-Cubaanse drive en bebop-elan.

Duke Ellington

Ellington at Newport (1956)

Comebackmoment met extatische publiekrespons; bigband op volle kracht.

  • Diminuendo and Crescendo in Blue: Paul Gonsalves' marathon-solo en explosieve climax.
  • Take the 'A' Train: Bandhandtekening met swingende drive.

Blanton-Webster Band (Anthology) (1940)

Gouden periode met bassist Jimmy Blanton en tenorsaxofonist Ben Webster; verfijnde arrangementen.

  • Ko-Ko: Donkere, krachtige orchestratie en ritmische spanning.
  • Concerto for Cootie: Hoogstaande trompetfeatures en vormgevoel.

Thelonious Monk

Brilliant Corners (1957)

Complexe composities en onregelmatige vormen; mijlpaal in modern jazz.

  • Brilliant Corners: Uitdagende structuur en spanningsopbouw.
  • Pannonica: Poëtische melodie en klankkleur.

Monk's Dream (1963)

Toegankelijke Columbia-debuut; Monk's unieke timing en humor.

  • Monk's Dream: Swing met hoekige accenten.
  • Bright Mississippi: Inventieve variatie op een bekend schema.

Louis Armstrong

Satchmo at Symphony Hall (1947)

Live-document van Armstrong's All-Stars; virtuositeit en showmanship.

  • West End Blues: Iconische introductie en melodische inventiviteit.
  • Royal Garden Blues: Strakke ensemblepassages en solo's.

Louis Armstrong Plays W.C. Handy (1954)

Hulde aan de 'Father of the Blues'; historisch repertoire met warme interpretatie.

  • St. Louis Blues: Krachtige call-and-response en historisch belang.
  • Careless Love: Expressieve vocale frasering en trompetlijnen.

Herbie Hancock

Head Hunters (1973)

Jazz-funk mijlpaal; synthesizers, groove en brede invloed op pop en hiphop.

  • Chameleon: Iconische baslijn en lange, organische opbouw.
  • Watermelon Man ('73): Heruitgevonden groove met percussieve elementen.

Maiden Voyage (1965)

Modale, oceaanachtige klankwereld; verfijnde harmonieën en melodieën.

  • Maiden Voyage: Zwoele, zwevende harmonie en thema.
  • Dolphin Dance: Elegant akkoordverloop en lyrische improvisaties.

Charles Mingus

Mingus Ah Um (1959)

Compositorisch rijk; mix van gospel, blues en moderne jazz met krachtige ensembles.

  • Goodbye Pork Pie Hat: Elegie voor Lester Young met meeslepende melodie.
  • Fables of Faubus: Satirische, politieke ondertoon en ritmische drive.

The Black Saint and the Sinner Lady (1963)

Suite in meerdere delen; avant-gardistische, emotionele intensiteit en orkestrale kleuren.

  • Track A – Solo Dancer: Krachtige opening met dansmotief en textuur.
  • Track C – Group Dancers: Complexe contrapuntische lijnen en dynamiek.

Sonny Rollins

Saxophone Colossus (1956)

Hard bop mijlpaal; lange improvisaties en thematische variatie.

  • St. Thomas: Caribische feel en catchy thema.
  • Blue 7: Thema-ontwikkeling over lange vorm.

The Bridge (1962)

Reflectie na sabbatical; moderne, uitgepuurde benadering van standards.

  • The Bridge: Krachtige thematiek en interactie met gitaar.
  • God Bless the Child: Gevoelige ballad met getemperde intensiteit.

Bill Evans

Waltz for Debby (1961)

Intieme live-trio-opname; subtiele interactie en lyriek.

  • Waltz for Debby: Poëtische melodie en verfijnde dynamiek.
  • My Foolish Heart: Delicate touch en harmonische rijkdom.

Sunday at the Village Vanguard (1961)

Historisch live-document met Scott LaFaro; diep samenspel en balans.

  • Gloria's Step: Bassistische melodielijn en interactieve spanning.
  • Alice in Wonderland: Lichte swing met verfijnde frasering.